
Bla cinima
Op de place Meissonier in Algiers declameert een jong meisje aan regisseur Lamine Ammar-Khodja haar liefde voor vampierenfilms en voor Titanic. Vrolijk en ondeugend speelt ze de rol van verslaggever en ondervraagt ze haar buur over zijn relatie met film. Maya is geen Marceline Loridan, en we bevinden ons niet in het verhaal van Chroniques d’un été. Maar tussen de regels van het antwoord van de man klinkt de wedervraag: “Ben jij gelukkig?”.
Het is een typische scène uit Bla Cinima. In een land waar de filmwereld een belangrijke bijdrage leverde aan de constructie van de nationale mythe, zoekt de regisseur de inwoners van het centrum van Algiers op om met hen te praten over film. Al snel laat hij zich meevoeren door de onverwachte situaties waar hij voor komt te staan, door de energie van wat op straat leeft en door de inventieve levenskracht van de mensen die hij tegenkomt. Ziehier een film waarin de ontmoeting centraal staat, een levendig stadsportret dat bovendien een reflectie biedt op de betekenis van cinema voor Algerije.
Festival du film de Belfort (Entrevues) 2014 – Speciale vermelding
Lamine Ammar-Khodja
The Kingdom, Marie-Odile Gazin
Sylvie Petit
Lamine Ammar-Khodja
Francine Lemaitre